dinsdag 4 december 2012

Vetvrije Speculaas Wafels!

Wie heeft vanmorgen ook deze  prachtige zonsopgang gezien?






Als je nu, net als ik, staat te bakken voor het Sinterklaasfeest morgen op school van je kids; ik wens je veel succes! 30 wafels ga ik maken + 30 Gezondere Chocolade Courgette Koekjes.

De gezondere courgette koekjes....

Een tijdje geleden vond ik een recept bij De Bakparade van Vetvrije Wafels met bosbessen. Deze heb ik al talloze keren gemaakt, in allerlei aan de smaak van de kids aangepaste variaties, en ze vinden het heerlijk.
Voor Sinterklaas echter bedacht ik dat een Speculaas versie wel attent zou zijn. Om het julie gemakkelijk te maken geef ik hieronder  het recept van de Vetvrije Wafels. Het enige verschil met dit recept is, dat je een appel in partjes in plaats van de bosbessen, wat Stevia,  en 1 el speculaaskruiden toevoegt. That's it!

De voordelen van dit recept:
  1. je verricht een goede daad
  2. je zet iets gezonds én lekkers op tafel
  3. je loopt 15 x de trap op en af (van computer naar wafelijzer en terug wat al goed is voor zo'n 100 verbrandde kcalorieen :-).
p.s. Kijk onderaan het recept voor de leukste Vintage Sinterklaasliedjes!

yummie, zien ze er niet heerlijk uit?

Halfway there...

Dit heb je nodig:

- 120 g volkoren meel
- 120 g tarwebloem
- 1 tl aardappelzetmeel
- 1/2 tl natriumbicarbonaat of bakpoeder
- 3/4 tl zout

- 1 el speculaaskruiden
- 3 gr stevia (zoetstof)
- 330 ml sojamelk
- 1 el azijn
- 2 el honing of 

- 1 tl vanille-extract
- 1 appel in fijne stukjes


Hoe maak je het:

Mix in een kom de melen, aardappelzetmeel, bakpoeder, stevia, speculaaskruiden en zout.
Mix in een andere kom de sojamelk, azijn, honing,  vanille.
Giet de natte ingredienten bij de droge en roer tot het net gemengd is.
Voeg de appels  erdoor.
Zet het beslag even weg, terwijl jij het wafelijzer klaar maakt en opwarmt voor gebruik.
Bak de wafels totdat ze mooi goudbruin zijn (6-8 minuten), pas op dat je het ijzer niet te snel openmaakt omdat je nieuwsgierig bent, of omdat je geen geduld hebt, of de kookwekker niet hebt gezet, want dan trek je de wafel uitelkaar. De wafel is dan wel lekker, maar het ziet er niet zo representatief uit zal ik maar zeggen....hihi!


Geeft ongeveer 8-10 wafels.







Geen opmerkingen: